Tips om snel te ontspannen

Wanneer je een druk en hectisch leven leidt, dan ligt de stress vaak op de loer. Als je niet oppast kan dit je zo opslokken dat je er ernstig last van kunt krijgen. Daarom geven we je wat trucjes om binnen no-time weer te ontspannen.

Haal adem

Het klinkt misschien raar, maar de beste manier om door de drukte en stress heen te komen is door simpelweg adem te halen. Maak er eens echt tijd voor. Ga rechtop zitten, leg je handen op je buik, adem in via je neus en adem uit via je mond. Je denkt aan niets anders dan je ademhaling.

Blijf je een gejaagd gevoel houden en merk je het effect niet van je handen op je buik? Dan zit je ademhaling waarschijnlijk te hoog. Leg je handen op de plek waar je borstkas op en neer gaat op het ritme van je ademhaling. Vervolgens plaats je je handen langzaam steeds iets lager op je lichaam en blijf je naar je handen toe ademen. Let erop dat ze contact blijven houden met je lichaam. Dit doe je net zo lang tot je handen weer op je buik liggen. Je zult nu zien dat je een lage ademhaling hebt en je buik op en neer gaat terwijl je ademt, en je borst juist niet meer beweegt. Door op deze manier vijf minuten te blijven ademen, merk je dat je rustiger en ontspannen wordt. Je hartslag vertraagt en je bloeddruk wordt lager. Door deze oefening regelmatig te herhalen, zul je merken dat je ademhaling steeds vaker laag in je buik zit. Dit zal je rustiger maken.

Voel elk deel van je lichaam

Vlak voor je gaat slapen is het een heerlijke manier om je hoofd leeg te maken en te ontspannen: je bewust worden van je lichaam. Je volledige lichaam; van je voeten en je handen tot aan je hoofd. Concentreer je steeds op één lichaamsonderdeel. Begin bijvoorbeeld met je voeten en voel het contact dat je voeten maken met het matras. Daarna richt je je op je kuiten, knieholtes, bovenbenen, billen, onderrug, etc. Zo werk je je volledige lichaam af. Je zult merken dat je lichaam steeds zwaarder wordt. Het is een goede manier om makkelijk en rustig in slaap te vallen.

Word je bewust van het moment waarin je leeft

Sta eens vijf minuten stil bij wat je nu eigenlijk meemaakt. Voel je de wind nog op je gezicht als je op de fiets zit? Ben je je ervan bewust hoe het eten eigenlijk smaakt? Soms zijn we zo bezig met alle dingen die we nog moeten doen, dat de meest bijzondere dingen langs ons heen gaan. Hoe uniek is een fenomeen als een zonsondergang eigenlijk? Voel je het gras tussen je tenen? Stel je zintuigen eens open voor de prikkels om je heen en merk dat je ontspant. Ook geuren kunnen hier aan bijdragen. Lavendel werkt bijvoorbeeld erg ontspannend. Je kunt ook eens een geurreis proberen.

Praat met anderen

Door met anderen te communiceren creëer je een uitlaatklep. Denk niet dat klagen vervelend is voor anderen om naar te luisteren. Het is juist een gezond verschijnsel. Door te praten over de dingen die je bezighoudt (zelfs als het in jouw ogen klagen is), kun je je ei kwijt en krop je dingen niet op. Daar komt bij dat je ook nieuwe input krijgt van de persoon aan wie je jouw verhaal vertelt, waardoor je jouw bezigheden vanuit een nieuw perspectief kunt bekijken. Dat kan erg verfrissend werken en opluchten. Doordat het praten een wisselwerking is van geven en ontvangen, geef je ook de ander de ruimte om zijn verhaal te doen. Jij kunt je gesprekspartner misschien helpen, wat jou ook een prettig gevoel zal geven en kunnen jullie er later misschien om lachen.

Durf hardop te lachen

Lachen zorgt er niet alleen voor dat je ontspant en je een opgelucht gevoel krijgt, maar het vermindert ook de productie van het stresshormoon cortisol. Sterker nog: het verhoogt de productie van endorfine, een stofje dat in je hersenen wordt aangemaakt en dat je blij maakt. Hiervoor heb je niet altijd een ander persoon nodig. Kijk bijvoorbeeld eens naar een komedie.

Word blij van bewegen!

De stofjes die worden aangemaakt door te lachen, ontstaan ook wanneer je gaat bewegen. Wie bang is dat hij gelijk naar de sportschool wordt gestuurd kan gerust zijn: je kunt een stukje gaan wandelen of thuis aan yoga doen, maar wat rek- en strekoefeningen doen ook al wonderen. Ben je meer een danser? Prima!

Ook muziek ontspant

Door te luisteren naar muziek met een goede power beat waar je op kunt dansen en bewegen kan je lichaam zich ook ontladen. Even stoom afblazen of keihard mee zingen met de muziek zorgt ervoor dat je je beter voelt, zelfs wanneer je depressieve gevoelens ervaart.

Wil je meer rust vinden zonder heen en weer te stuiteren op de muziek, dan kun je ook naar rustige muziek luisteren. Of kies eens voor natuurgeluiden, zoals de golven van de zee of de geluiden van zeedieren of vogels.

Blijf positief!

Hoe druk je het ook hebt, hoe veel je misschien ook aan je hoofd hebt: blijf positief. Kijk eens naar alles wat je in je leven hebt. En hoe erg je het misschien wel getroffen hebt in vergelijking met al die mensen die al die mooie dingen uit jouw leven niet hebben.

Door een paar minuten per dag te mediteren kun je je hier op focussen.

Masseer de spanningen uit je lichaam

Je kunt natuurlijk proberen een tennisbal tussen je rug en de muur geklemd heen en weer te rollen om de spanningen uit je lichaam te masseren. Maar je kunt het ook door ons laten doen. Maak eens een afspraak, zodat wij je stress voor een deel weg kunnen nemen en je weer ontspannen bent.